,

Chcę założyć firmę piorącą tapicerki – odpowiadam na pytania

Chcę założyć firmę piorącą tapicerki – odpowiadam na pytania

Nie tak dawno otrzymałem maila tej treści:

mam 23 lata, pracuję od niedawna jako frezer zarabiając niewielkie
pieniądze. Chce coś zmienić w moim życiu i wziąć sprawy w swoje

ręce. Planuję założyć jednoosobową firmę zajmującą się praniem
tapicerki (głównie samochodowej). Proszę mi powiedzieć:
czy koszt prowadzenia takiego biznesu jest kosztowny? Czy uda mi się to
wszystko opłacić ze średniej pensji 2400zl na rękę? Planuję zakup
odkurzacza puzzi 8/1. Co Pan sądzi o tym sprzęcie czy jest coś lepszego
w tych pieniądzach (tj. 2200zł)? Jaką chemię wybrać która sobie
poradzi za przyzwoite pieniądze? Jeśli chodzi o marketing: czy na
początek wystarczy ogłoszenie na stronie internetowej oraz przykładowo
wizytówki czy to za mało aby pozyskać klientów, nie ukrywam, że u mnie
w okolicy jest kilka takich punktów więc konkurencja nie śpi. Jeśli
dostanę odpowiedz na chociażby część tych pytań , będę Panu bardzo
wdzięczny za poświęcony czas, który przybliży mi realia tego
“biznesu”. Serdecznie Pozdrawiam”

Za zgodą autora tego maila postanowiłem odpowiedzieć ta tego maila w formie artykułu na blogu, ponieważ domyślam się, że więcej osób może mieć podobne dylematy, a więc inni również będą mogli odnieść korzyść z artykułu.
Damian pisze, że chciałby założyć firmę piorącą tapicerkę głównie samochodową. Moim skromnym zdaniem nie jest, to najlepszy pomysł żeby skupiać się tylko na samochodach. Dlaczego tak uważam? Z kilku powodów.

1. Aby prać tapicerkę samochodową jest potrzebny lokal, a wynajęcie lokalu, to już na początku spore koszty. Można oczywiście dojeżdżać do klienta jeśli zapewni dostęp do gorącej wody i prądu ( jeśli mieszka np. w domku jednorodzinnym ), ale mimo wszystko większość klientów mieszka w blokowiskach. Ja traktowałbym pranie tapicerki samochodowej jako dodatkowe usługi, a skupiłbym się głównie na meblach.

2. Usługi związane z czyszczeniem tapicerki samochodowej, to sezonowy biznes, ponieważ jesienią i zimą nie wykonuje się tego rodzaju usług z wiadomych powodów, a więc przez kilka miesięcy firma nie generuje dochodów a ZUS trzeba opłacać.

3. Ograniczanie się tylko do samochodów, to odcinanie sobie całkiem sporych dochodów jakie generuje tapicerka meblowa. Piorąc tapicerkę meblową zapewniamy sobie pracę przez cały rok i zarobki znacznie wyższe niż w przypadku tapicerki samochodowej.

Idealnym rozwiązaniem jest połączenie tapicerki meblowej i samochodowej. Ja tapicerkę samochodową czyszczę tylko w sezonie wiosenno letnim u klientów, którzy zapewniają dostęp do gorącej wody i prądu, a przez cały rok skupiam się na tapicerce meblowej i praktycznie nie mam przestojów. Każdego dnia wykonuję od 4 do 8 usług czyszcząc tapicerkę meblową, a więc jak widać jest spore zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi.

Pytanie drugie dotyczyło kosztów prowadzenia tego rodzaju biznesu. Jako osoba prowadząca pierwszą działalność gospodarczą płacisz składki ZUS w wysokości ok. 450 zł. Dochodzą jeszcze stałe koszta związane z chemią do prania, paliwem, ewentualnymi naprawami sprzętu i samochodu, ale trudno tu podawać jakieś konkretne kwoty, ponieważ to ile środków zużyjesz lub ile paliwa spalisz będzie zależało od ilości usług jakie będziesz wykonywać. Można jednak przyjąć, że na początku będziesz wydawać ok. 300 zł. na środki i między 300 – 500 zł. na paliwo. Stałym kosztem będzie również reklama, na którą będziesz wydawać minimum 500 zł. Miesięcznie. I jak wcześniej wspomniałem co jakiś czas trzeba naprawić sprzęt i samochód. No i oczywiście od zysków zapłacisz podatek dochodowy, a jego wysokość będzie uzależniona od tego na jakich warunkach będziesz się rozliczać. Stałe początkowe koszta, to ok 2000 zł. – 2500 zł.

Następne pytanie dotyczy sprzętu. Jeśli mam być szczery, to odradzam Puzzi 8/1 firmy Karcher. Sprzęt tej firmy jest bardzo delikatny, dość awaryjny i słabej jakości. Sprawdzi się raczej jako sprzęt do zastosowań domowych gdzie jest wykorzystywany co jakiś czas. Jeśli już koniecznie chcesz sprzęt tej firmy, to lepszym wyborem jest model 10/1, ale optymalnym rozwiązaniem będzie dołożenie trochę pieniędzy i zakup sprzętu wyższej klasy. Proponuję Sabrinę firmy Santoemma.
Cena ok. 3000 zł. Ale naprawdę warto poczekać, odłożyć i kupić coś takiego.

Dla porównania Puzzi 10/1 ma zbiornik na brudną wodę 9l, a Sabrina 14l.
Szybkozłączki w Puzzi plastikowe ( szybko się psują ) w Sabrinie metalowe.
Puzzi ssawka skręcana śróbkami często pęka. W Sabrinie nie ma takiej opcji.
Puzzi natrysk 1,2bar. Sabrina natrysk 4 bar
W Sabrinie nieporównywalnie większa siła ssania
Sabrina jest również wykonana z bardzo wytrzymałego tworzywa sztucznego a Puzzi ze słabej jakości plastiku.

Z czystym sumieniem polecam Sabrinę. Pracowałem na Puzzi 100 8 lat i jak przesiadłem się na Sabrinę, to jak przesiadłbym się z malucha do samochodu średniej klasy.

Jeśli chodzi o chemię, to ja używam chemii takich firm jak Prochem, Chemspec, Tersus. Co do konkretnych środków, to najczęściej używanymi jest Enzall jako prespray + Formuła 90 do płukania ekstrakcyjnego. Warto jednak testować różne rozwiązania, ponieważ spotykamy się z różnymi materiałami i zabrudzeniami. Nie obejdzie się również bez odpowiednich odplamiaczy.

Jeśli chodzi o reklamę i marketing, to tu trzeba się naprawdę przyłożyć i nie ograniczać się do jednej formy reklamy. Najlepiej docierać do klientów różnymi drogami jednocześnie.

Co możesz zrobić?

Ogłoszenia w lokalnej prasie.
Umieszczanie ogłoszeń w lokalnej prasie również jest dość skutecznym sposobem na dotarcie do
klientów. Z ogłoszeń w prasie lokalnej korzystają głównie starsze osoby, które nie są obyte z
internetem, ale prasę lokalną kupują również właściciele firm.

Ja za umieszczenie ogłoszenia w lokalnej prasie płacę ok. 50zł. I mam emisje ogłoszenia przez pięć
tygodni. Gazeta ukazuje się raz w tygodniu w nakładzie 10 000 egzemplarzy.
Ostatnio jedna z firm, którą pozyskałem przez ogłoszenia w lokalnej prasie dała mi zarobić 2000zł.
Zauważyłem jednak, że aby ogłoszenia były skuteczne to muszą być umieszczane każdego miesiąca
przez cały rok, ponieważ wtedy klienci przyzwyczajają się do twojej obecności w prasie i kiedy
maja taką potrzebę wiedzą gdzie szukać firmy zajmującej się czyszczeniem tapicerki.

Umieszczanie rozbudowanych wizytówek na serwisach pro-biznesowych
Kolejnym sposobem na dotarcie do rzeszy potencjalnych klientów jest umieszczanie
rozbudowanych wizytówek firmowych w serwisach typu Favore.pl, zwłaszcza jeśli nie posiadasz
jeszcze własnej strony www.
Na Favore.pl możesz w ciągu kilku godzin stworzyć własną wizytówkę firmową, która w
wyczerpujący sposób będzie dostarczała twoim potencjalnym klientom potrzebnych informacji. To
narzędzie, które może pracować dla ciebie 24h na dobę 7 dni w tygodniu.
Nie musisz ograniczać się do kilku zdań jak w przypadku zwykłych ogłoszeń. Postaraj się możliwie
jak najdokładniej opisać wszystkie swoje usługi, pochwal się swoimi sukcesami, oraz
dotychczasowymi realizacjami. Możesz w tym celu umieszczać zdjęcia z twoich realizacji w galerii
zdjęć. Zdjęcia mogą mieć charakter krótkiego fotoreportażu. Daje ci to możliwość przedstawienia
klientom twojej pracy w sposób, jaki uznasz za właściwy.

Dobra ekspozycja rezultatu wykonanej przez ciebie usługi może przełożyć się na popularność
twojej oferty.

W wizytówce możesz umieszczać wszelkie dane kontaktowe takie jak: nazwa i adres firmy, numery
telefonów, adres e-mail, nr gg, skype, adres strony www, mapka dojazdu do firmy, itp.
Możesz również umieścić cennik usług i informacje o rabatach oraz godziny, w których świadczone
przez ciebie usługi są dostępne.

Umieszczając swoją ofertę w serwisie Favore.pl możesz wykupić pakiet max dzięki, któremu twoja
oferta będzie w sposób rotacyjny wyświetlana na stronie głównej serwisu w sekcji ”promowane
usługi”, co nie jest bez znaczenia, ponieważ serwis ten miesięcznie odwiedza 1300 000 osób.
Potencjał tego serwisu jest jednak o wiele większy, ponieważ jeśli umieścisz swoją ofertę na
Favore.pl znajdzie się ona również w serwisie Money.pl, który odwiedza miesięcznie 4 000 000
osób.

Otrzymujesz również nie ograniczony dostęp do danych kontaktowych zleceniodawców ze
wszystkich kategorii. Jeśli otrzymasz informację o zleceniu na usługi jakie świadczysz, to będziesz
mógł od razu skontaktować się ze zleceniodawcą i pozyskać zlecenie.

Strona internetowa.
Strona internetowa to podstawa. Strona internetowa jest wizytówką twojej firmy i wcześniej czy
później musisz o niej pomyśleć.
Mając własna stronę www masz darmowego pracownika, który haruje dla ciebie przez całą dobę 7
dni w tygodniu. Oczywiście musisz zainwestować w zrobienie strony www ( chyba, że sam
potrafisz ja zrobić ), ale potem nie ponosisz już prawie żadnych kosztów, bo 200zł. W skali roku za
opłacenie domeny i hostingu to żaden wydatek.
Adres do strony internetowej możesz umieścić na wizytówkach, w serwisach społecznościowych,
prasie, samochodzie, w serwisach ogłoszeniowych, ubraniach firmowych, gadżetach, pieczątce,
ulotkach, itp.
W ten sposób będziesz informował wszystkich dookoła czym się zajmujesz i wyrabiał sobie markę
na rynku.
Ludzie będą pytać o twoja stronę internetową, będą chcieli się dowiedzieć o tobie i świadczonych
przez ciebie usługach czegoś więcej zanim zlecą ci czyszczenie tapicerki. Będą chcieli poczytać
referencje, sprawdzić dane firmy, zobaczyć zdjęcia lub filmiki z wykonanych przez ciebie prac, itd.
W dzisiejszych czasach strona internetowa nie jest opcją lecz wymogiem i standardem. Jeśli chcesz
zaistnieć w sieci i docierać do klientów ze swoimi usługami, musisz pomyśleć o stronie
internetowej.

Prowadż bloga.
Blog jest naprawdę potężnym narzędziem marketingowym i można go postawić naprawdę nie
dużym kosztem, lub nawet za darmo.
Jeśli piszesz bloga regularnie, dbasz o ciekawą treść to blog bardzo szybko się wypozycjonuje i
będzie zdobywał ruch z Google.
Dzięki prowadzeniu bloga wyrobisz sobie pozycje eksperta na rynku. Pisząc ciekawe artykuły
pokażesz innym, że jesteś znawcą tematu i część osób trafiających na twojego bloga będzie zlecać
tobie usługi czyszczenia tapicerki.

O czym pisać bloga?
Możesz udzielać porad dotyczących usuwania różnego rodzaju plam, możesz pisać recenzje
różnych środków do czyszczenia tapicerki, możesz również pisać o sposobach obchodzenia się z
tapicerką skórzaną, możesz umieszczać zdjęcia i filmiki z wykonanych przez ciebie usług, itp.
Za pomocą bloga możesz udzielać informacji na temat tego jak rozwija się twoja firma, możesz
informować klientów o usługach jakie wprowadzasz na rynek jak również o promocjach i rabatach
jeśli takie przewidujesz. Tematów na pewno ci nie zabraknie. Wystarczy trochę pomyśleć.
Dla mnie jeden z blogów zarobił dziesiątki tysięcy złotych. Jeśli będziesz pisał ciekawie i
systematycznie, to będziesz zdobywał stałych czytelników dla, których będziesz prawdziwym
fachowcem w tym co robisz. Jedni będą korzystać z porad jakich udzielasz na blogu, a inni z usług
jakie świadczysz.

Ulotki.
Jeśli chodzi o skuteczność ulotek, to zdania są podzielone, jedni są zadowoleni z efektów,
a inni narzekają.
Okres w jakim są roznoszone ulotki oraz miejsca, w których są zostawiane z pewnością mają
wpływ na ich skuteczność. Jeśli będziesz roznosił ulotki w okresie przed świętami Bożego
Narodzenia, Wielkanocy lub okresem poprzedzającym komunie to z pewnością odzew będzie o
wiele większy niż np. w okresie od stycznia do marca.

Ulotki często przynoszą efekt po czasie. Zdarzało się nawet, że klienci dzwonili z ulotek dopiero po
roku od ich otrzymania.

Nie bez znaczenia jest również wygląd ulotki, grafika, dobór kolorów, tekst. Jeśli chodzi o moje
osobiste doświadczenia w tym temacie, to zleciłem raz zrobienie 20000 kolorowych dwustronnych
ulotek, których rozniesienie zajęło mi ok. dwa miesiące.
Ulotki roznosiłem głównie pod marketami i centrami handlowymi wkładając ulotki za wycieraczki
samochodów. Część ulotek rozniosłem również na osiedlach domków jednorodzinnych. Oferta na
ulotkach dotyczyła usług związanych z ogólnopojętym sprzątaniem.

Za ulotki zapłaciłem ok. 800zł. I trafiło mi się kilka większych zleceń na mycie okien i sprzątanie
po remoncie, oraz kilka drobiazgów. Na czysto zarobiłem ok. 5000zł., a więc bez jakichś rewelacji,
ale koszt ulotek się zwrócił i jeszcze zarobiłem kilka tysięcy złotych.
Najlepsze efekty jednak daje połączenie wielu sposobów docierania do klientów na raz.
Roznoszenie ulotek może być świetnym uzupełnieniem innych form docierania do klientów.

Reklama na samochodzie.
Reklama na samochodzie odpowiednio zaprojektowana może być bardzo skuteczną forma
przekazu, zwłaszcza jeśli spędzasz dużo czasu za kierownicą.
Osoba, której dziecko wylało sok na siedzenia samochodu przed Mcdonaldem widząc reklamę na
twoim samochodzie może pokusić się o wykonanie telefonu do ciebie lub odwiedzenia twojej
strony internetowej. Poza tym każdy właściciel samochodu poruszającego się po drodze jest twoim
potencjalnym klientem, bo przecież czyścisz tapicerkę samochodową.

Serwisy społecznościowe oraz fora internetowe.
Dzisiaj rządzą serwisy społecznościowe. Udzielanie się na serwisach społecznościowych typu Facebook, Goldenline, YouTube, Instagram a także na forach internetowych może również przysporzyć ci wielu klientów.
Nie możesz jednak w sposób bezpośredni, ani nachalny reklamować swoich usług, ponieważ będzie
to odebrane jako spam, a spamerów nikt nie lubi i skutek będzie odwrotny.

Jak więc reklamować swoje usługi, aby nie zostać źle odebranym?
Jeśli chodzi o serwisy społecznościowe, to ludzie spotykają się tam, aby se rozerwać i porozmawiać
o swoim hobby, muzyce, kinie, itd. są również działy tematyczne, w których ludzie wypowiadają
się na konkretne tematy, szukają informacji, wymieniają doświadczenia.
Odwiedzaj działy tematyczne, na których się znasz i możesz podyskutować na dany temat.
Odpowiadaj na pytania, pomagaj innym udzielając informacji i porad, wypowiadaj się rzeczowo i
na temat.
Jeśli twoje wypowiedzi będą wartościowe dla innych, to wiele osób zainteresuje się twoją osobą na
tyle, aby zobaczyć twój profil, w którym możesz umieszczać informacje o sobie, dane kontaktowe i
adresy stron internetowych..

Jeśli chodzi o fara internetowe to sprawa jest nie co prostsza, ponieważ na forach można
umieszczać sygnaturę, która będzie pojawiała się automatycznie pod każdą twoją wypowiedzią, i w
której możesz umieszczać link do twojej strony www ( upewnij się wcześniej czy regulamin danego
forum pozwala umieszczać aktywne linki do twoich stron www ).

Możesz na przykład odwiedzać fora poświęcone motoryzacji, lub konkretnym markom
samochodów i wypowiadać się na różne tematy reklamując w stopce usługi prania tapicerki.
Sposobów docierania do klientów jest tak wiele, że nie sposób opisać wszystkich. Możesz również
reklamować swoje usługi w radio lub telewizji lokalnej. Możesz zlecić firmie zrobienie gadżetów
reklamowych typu: breloczek, długopis, smycz na klucze, zapalniczka, zakładka do książki, itp. i
umieścić na nich logo firmy i adres do strony www.

Świetnym pomysłem jest również zrobienie kalendarzy firmowych, na których są umieszczone w
widocznym miejscu dane kontaktowe twojej firmy i rozniesienie ich po różnych firmach i
instytucjach. Klient cały rok spoglądając na kalendarz ma przed oczyma twoje dane kontaktowe.
Pomysłów jest naprawdę wiele. Wszystko zależy od twojej kreatywności i budżetu jaki możesz
przeznaczyć na działania marketingowe.

Jeśli mógł bym ci jeszcze coś poradzić na koniec tego rozdziału to powiem tak:

Wykorzystuj każdą nadarzającą się okazję do tego, aby dotrzeć do klienta.

Ktoś kiedyś powiedział:
”Człowiek, który dobrze posługuje się młotkiem,
wszędzie widzi gwoździe”

Właśnie taką postawę powinieneś w sobie wyrobić. Staraj się wszędzie dostrzegać okazje, które
trzeba tylko wykorzystać. Zadzwoń do przyjaciół, znajomych, rodziny. Pochwal się, że zaczynasz
własny biznes. Powiedz czym będziesz się zajmował, rozdaj wizytówki i poproś, aby polecali cię
swoim znajomym.

Miej zawsze przy sobie wizytówki i wyszukuj okazji, aby je wręczać jak najczęściej. Jeśli ktoś cie
zapyta czym się zajmujesz, wręcz mu wizytówkę wyjaśniając w dwóch zdaniach czym jest jaka jest
twoja profesja.
Jadłeś obiad w restauracji? Świetnie, masz okazje zostawić wizytówkę szefostwu. Jeśli tankujesz
paliwo i widzisz obok osobę, która robi to samo, podejdż i wręcz wizytówkę.
Jeszcze mi się nie zdarzyło, aby ktoś odmówił mi przyjęcia wizytówki.
Nie musisz wszędzie biegać z wizytówkami. Po prostu wykorzystuj okazje. Pomyśl ile miejsc
odwiedzasz każdego dnia i ilu ludzi spotykasz. Dlaczego nie miał byś wykorzystywać tych
nadarzających się okazji, aby pozostawić po sobie miłe wrażenie i wizytówkę.
I jeszcze jedno. Pamiętaj, że najlepsza reklama to zadowolony klient. Jeśli będziesz się przykładał
do swojej pracy, to z czasem będziesz miał coraz więcej klientów z poleceń i działania
marketingowe, a więc i koszty z tym związane będziesz mógł ograniczać do minimum, ponieważ
większość klientów to będą klienci stali oraz z polecenia.

Zanim jednak do tego dojdzie musisz różnymi sposobami docierać do klientów z ofertą. Polecam
zaopatrzyć się w kilka książek na temat marketingu i poszukiwania klientów. Nie ma sensu
wyważać otwartych drzwi. Są książki, z których można czerpać wiedzę i wykorzystywać pomysły i
sposoby docierania do klientów w nich zawarte

To zaledwie kilka pomysłów na zdobywanie zleceń. Temat reklamy i marketingu jest tak szerokim tematem, że można by nie jedną książkę o tym napisać i nie sposób w jednym artykule wyczerpać tak szeroki temat.

Trochę się rozpisałem, ale mam nadzieję, że choć trochę pomogłem tym wpisem osobom, które myślą o tego rodzaju biznesie.

Jeśli macie jakieś pytania lub uwagi piszcie śmiało w komentarzach. Chętnie odpowiem.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *