,

Sprzątanie biur - stałe i przewidywalne dochody

Sprzątanie biur - stałe i przewidywalne dochody

Sprzątanie biur, to rodzaj usług, na które jest bardzo duże zapotrzebowanie. w dużych miastach takich jak Warszawa, Poznań, Wrocław, Kraków i wielu innych w lawinowym tempie przybywa powierzchni biurowych, które ktoś musi sprzątać.

Rynek ten będzie się rozwijał jeszcze przez wiele lat. W ciągu ostatnich 8 lat liczba nowoczesnych powierzchni biurowych się podwoiła w naszym kraju i jak podaje firma doradcza Sawills obecnie przekroczyliśmy próg 10 mln m2 powierzchni biurowych. Szacuje się, że w ciągu 10 lat liczba ta wzrośnie do ponad 24 mln m2 biur, a więc rynek ten wciąż będzie bardzo dynamicznie się rozwijał.

Daleko nam jednak do krajów zachodnich. W samym tylko Monachium na dzień dzisiejszy jest tyle m2 powierzchni biurowych ile w Polsce będzie za 10 lat. Tak więc przed nami jeszcze wiele do zrobienia.

Sprzątanie biur może okazać się prawdziwą żyłą złota dla osób i firm, które potraktują ten segment rynku poważnie.

Dlaczego sprzątanie biur, to dobry pomysł na biznes?


Powodów, dla których warto zająć się takim biznesem jak sprzątanie biur jest wiele. W tym artykule chciałbym zwrócić uwagę na kilka z nich.

1. Duży popyt.
Na tego rodzaju usługi jest bardzo duży popyt w naszym kraju. Pomimo dużej konkurencji wciąż na skrzynkę mailową spływają zapytania ofertowe dotyczące sprzątania powierzchni biurowych, a firmy świadczące tego rodzaju usługi mają pełne ręce roboty.

2. Rozwojowa branża.
Jak już wspomniałem na wstępie tego artykułu rynek powierzchni biurowych bardzo dynamicznie się rozwija i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał wyhamować. W ciągu najbliższych 10 lat liczba biur ma się podwoić, a i tak daleko na będzie do krajów zachodnich.

3. Nie duża inwestycja.
Aby świadczyć usługi związane ze sprzątaniem biur nie potrzebujesz inwestować w drogi, specjalistyczny sprzęt. Wystarczą stosunkowo tanie i podstawowe narzędzia takie jak wiaderka, mopy, odkurzacze biurowe, wózki serwisowe, itp

4. Praca prosta do wykonania.
Przy tego rodzaju usługach nie potrzeba jakiś zdolności manualnych, drogich szkoleń czy miesięcy potrzebnych na opanowanie czynności związanych z wykonaniem usługi. Tu bardziej liczy się dokładność i sumienność w wykonywaniu usług. Wystarczy również zdobycie podstaw umiejętnego sprzątania oraz wiedzy z zakresu zastosowania środków chemicznych.
W ciągu zaledwie jednego dnia szkoleniowego można przeszkolić i wdrożyć pracownika, który potem będzie samodzielnie pracował.

5. Stałe przewidywalne dochody.
Świadcząc usługi sprzątania biur możesz zbudować sobie bazę stałych klientów. Mając do obsługi kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt biur, masz stałe dochody na jednakowym poziomie przez cały rok. Masz stabilnie działającą firmę i każdego miesiąca pieniądze na zapłacenie rachunków i inwestycje w rozwój firmy.

6. Przyzwoite zarobki.
Na tak prostych czynnościach jak sprzątanie biur możesz całkiem przyzwoicie zarobić. Oczywiście wysokość zarobków będzie uzależniona od ilości obsługiwanych firm, ale można przyjąć, że w zaledwie  jeden rok zaczynając od zera można zbudować bazę klientów, która będzie generowała kilkanaście tysięcy złotych czystego zysku miesiąc w miesiąc.
Przy odpowiedniej strategii każdego roku można podwajać zysk firmy.

7. Kontakty biznesowe.
Kontakty w biznesie są nie do przecenienia. Każdy nowy kontakt, to szansa na kolejne udane współprace i referencje dla innych potencjalnych klientów. Zdobywając kolejne firmy do współpracy masz dostęp do prezesów, biznesmenów i przedsiębiorców, którzy mogą polecać twoje usługi innym zaprzyjaźnionym firmom.

8. Możliwość rozwoju firmy o dodatkowe usługi.
Biurowce, to również okna do umycia, wykładziny do wyprania, posadzki do wyczyszczenia, elewacje do umycia, itd.
Współpracując z wieloma firmami możesz nie wydając złotówki na marketing i reklamę, znacząco podnieść zyski firmy proponując kolejne usługi. Możesz rozwijać firmę o nowe segmenty rynku bazując na klientach, których już obsługujesz.


Dlaczego ja zdecydowałem się na sprzątanie biur?



Tych 8 punktów, które opisałem powyżej, to powody, dla których ja zdecydowałem się na sprzątanie biur. Jednak nie zawsze tak było. Chociaż na stronie internetowej mojej firmy mam całe spektrum usług w swojej ofercie, to tak naprawdę wyspecjalizowałem się w czyszczeniu obić tapicerskich, dywanów i wykładzin dywanowych. Zajmuję się tym od 12 lat.

Usługi takie jak różnego rodzaju sprzątania, czyszczenia posadzek, mycia okien, itp. również wykonujemy, ale sporadycznie.

Według moich statystyk klient na czyszczenie tapicerki lub wykładzin wraca do mnie raz na kilka lat. Oczywiście są klienci, którzy korzystają co roku z moich usług lub nawet częściej, ale są również tacy, którzy czyszczą meble o wiele rzadziej i statystycznie klient czyści tapicerkę raz na 2-3 lata, a to oznacza, że każdego miesiąca muszę poszukiwać nowych klientów, aby zapewnić sobie dochody na mniej więcej stałym poziomie. Stałe poszukiwanie klientów dzień po dniu generuje z kolei koszta związane z reklamą i marketingiem.

Dochody z tego rodzaju działalności są również nie stabilne. Są lepsze i gorsze miesiące i są okresy przestoju. Poza tym zarabiam dopóki sam wykonuję usługi z osobą do pomocy. Dodatkowo pomaga mi syn, ale ciężko ten biznes zautomatyzować, ponieważ zatrudnianie pracowników jest kosztowne ( trzeba zapewnić samochód, środki, odkurzacz piorący, itp ) i mało opłacalne.

Nie jest rzeczą prostą również znalezienie i przeszkolenie pracownika. Mi zajmowało kilka miesięcy szkolenie adepta, który byłby zdolny do samodzielnej pracy, a jak trafiłem na osobę, której się nie chciało przykładać do pracy, to miałem reklamacje i poprawki.

Do tej pory ignorowałem rynek powierzchni biurowych, ponieważ prawie zawsze byłem za drogi kiedy składałem ofertę, a za parę zł. nie chciałem brać sobie na głowę stałą obsługę firm.
Jednak jeszcze raz przyjrzałem się rynkowi jakim jest sprzątanie biur i doszedłem do wniosku, że jest bardzo duży potencjał w tej branży i możliwości rozwoju, jakich nie mam przy czyszczeniu tapicerek.

Najważniejszą jednak sprawą dla mnie jest fakt, że cały biznes związany ze sprzątaniem biur można zautomatyzować, a cały proces jest skalowalny.

Musiałem jednak zmienić taktykę  i podejście do tego segmentu rynku. Postanowiłem zrezygnować z dużego zysku na obsłudze jednej firmy, a skupić się na ilości firm do obsługi.
Siła i cały potencjał tego biznesu jest w sieci. Wszystkie giganty bazują na sieci swoich punktów sprzedaży produktów lub usług.


Mój plan działania


Postanowiłem, że w roku 2020 zdobędę do stałej obsługi 35 firm, co w ciągu 3 lat działalności powinno przełożyć się na 100 obsługiwanych firm, a to już jest sieć, która jest w stanie generować dochody na bardzo przyzwoitym poziomie.

Aby zrealizować ten plan powinienem pozyskiwać do stałej obsługi 3 firmy miesięcznie. Myślę, że nie jest, to jakiś mega wygórowany cel i jest, to do osiągnięcia. Oczywiście nie rezygnuję z czyszczenia obić tapicerskich, ponieważ mam z tego dobre zarobki i zamierzam nadal z tego się utrzymywać, ale na boku chcę budować sieć biur do stałej obsługi.

Co zrobiłem do tej pory?

W styczniu złożyłem ok. 10 ofert na sprzątanie biur i w ciągu 2 tygodni podpisałem 4 umowy na stałą współpracę przy obsłudze biur.

Nie są, to duże powierzchnie biurowe, ale zawsze jest, to jakiś początek. Wygląda, to tak:

1. Gliwice. Sprzątanie biur o pow. 75 m2 1x w tygodniu. Sprzątanie tego biura jednej osobie zajmuje ok. godziny.

2. Katowice. Sprzątanie biur o pow. 425 m2. Sprzątanie 3 x w tygodniu. Tego biura jeszcze nie sprzątaliśmy, ponieważ zaczynamy dopiero od kwietnia, ale szacuję, że jednej osobie wysprzątanie tego biura zajmie do 5 godzin

3. Katowice. Sprzątanie biur o pow. 217 m2 1 x w tygodniu. Sprzątanie tego biura jednej osobie zajmuje 2,5-3 godziny.

4. Katowice. Sprzątanie biur o pow. 160 m2 1 x w tygodniu. Sprzątanie tego biura jednej osobie zajmuje do 2 godzin.

Dodatkowo mamy w obsłudze biuro o pow. 340 m2 również w Katowicach, które obsługujemy już od ponad 5 lat. Sprzątanie tego biura 2 osobom zajmuje 1,15 minut .Tak więc sumując na dzień dzisiejszy obsługujemy 5 firm.

Jeśli chodzi o luty, to prowadzę rozmowy z 2 firmami i wysłałem 7 ofert. Na styczeń cel został osiągnięty, a w lutym zobaczymy czy wpadną kolejne firmy do stałej obsługi.


Jak pozyskuję klientów na sprzątanie biur?

Jeśli chodzi o pozyskiwanie klientów na tego rodzaju usługi, to pomysłów mam wiele i napewno z czasem będę korzystał z przynajmniej kilku opcji, ale to co robię na dzień dzisiejszy, to głównie reklama w Google ADS.

Reklama Google kieruje potencjalnych klientów na moją stronę firmową,  a tam klienci najczęściej korzystają z formularza kontaktowego i wysyłają zapytania ofertowe. Ponieważ mam w reklamie takie frazy ustawione jak np. ’’Sprzątanie Katowice’’, to rykoszetem trafiają się zapytania i zlecenia również na sprzątanie mieszkań i domów, wspólnot mieszkaniowych czy obiektów medycznych.

Tak więc oprócz tego, `że pozyskuję stałe zlecenia na sprzątanie powierzchni biurowych, to czasami wykonuję też inne jednorazowe usługi na sprzątanie domów.

Reklama Google ADS ma to do siebie, że działa bardzo dobrze tam gdzie klienci szukają konkretnej usługi i działa odrazu. Uruchamiasz kampanię dzisiaj i jutro reklama kieruje potencjalnych klientów na twoją stronę internetową. Ktoś wpisuje w Google „ sprzątanie biur katowice ’’ i trafia na Twoją reklamę. Proste, szybkie i skuteczne.

Jeśli temat Cię zainteresował, to zachęcam Cię do odwiedzania mojego bloga. W kolejnych tygodniach będę opisywał jak realizuję swój plan i jak się rozwijam. Jeśli masz jakieś pytania lub sugestie, to zostaw komentarz pod wpisem. W wolnej chwili odpowiem

3 Odpowiedzi
  1. Fajny artykuł,a powie mi Pan jeszcze Panie Eryku jak wyceniacie biura ? Rbh czy tez m2 ? My ostatnio zlozylismy 2 oferty na biura i obie przeszly,dzialamy w woj.wlkp. Jedno biuro 120m2 -sprzatanie 1x w tygodniu kwota 1230 brutto Drugie biuro 130m2 -sprzatanie 1 x w tygodniu kwota 1400 zl brutto, i tak mysle czy nie dalismy za malej stawki,co Pan sadzi ?

    1. Bardzo fajne stawki wynegocjowaliście 🙂
      Ja liczę 45 zł. netto za godzinę pracy, ale klientowi nigdy nie podaję stawki za godzinę tylko sobie wszystko przeliczam i podaję cenę za całość jako abonament miesięczny. Dla przykładu biuro o pow. 160 m2 sprzątamy za 500 zł. netto. Mycie okien liczymy osobno.

      1. Tez tak myslalem ze fajne,ale czuje maly niedosyt poniewaz od razu sie zgodzili 🙂 My tez niepodajemy klientowi za godzine pracy tylko od calosci jak Pan,i mycie okien robimy w cenie 2 razy do roku poniewaz tych okien niema duzo i nie sa za duze,ale na przyszlosc tez pomyslimy o ofercie na mycie okien osobno.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *