,

Sprzątanie biur 217 m2 - Case Study

Sprzątanie biur 217 m2 - Case Study

Ile czasu zajmuje sprzątanie biur o powierzchni ponad 200 m2 i jak wycenić taką usługę? Sprzątanie biur, to segment rynku, który cieszy się dużym zainteresowaniem wsród firm sprzątających, zwłaszcza tych, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w branży usług utrzymania czystości.

Dzieje się tak dlatego, ponieważ sprzątanie biur, to stosunkowo prosta praca nie wymagająca użycia drogiego, specjalistycznego sprzętu, ani jakichś specjalnych zdolności czy umiejętności.

Wiele młodych firm ma jednak problem z oszacowaniem czasu pracy i wyceną poszczególnych zleceń.


Jak wycenić sprzątanie biur?


Aby wycenić konkretne zlecenie należy najpierw oszacować koszty, następnie dodać zysk dla firmy i wychodzi cena za m2 lub roboczogodziny . Ja jednak podaję klientowi zawsze cenę w formie abonamentu miesięcznego za obsługę biura, ponieważ przy podaniu np. ceny za roboczogodzinę klient ma czasami skłonności do rozliczania firmy z godzin pracy, przy abonamencie klienta nie interesuje ile godzin poświęcimy na sprzątanie biura, ma być porostu czysto.

Jak oszacować koszty?


Aby oszacować koszty związane ze sprzątaniem biur należy ocenić ile czasu potrzeba na wysprzątanie biura, ponieważ największy koszt, to koszt związany z pracownikiem. Dlatego zawsze warto spotkać się z klientem i zobaczyć biuro, które ma być sprzątane. Dobrze jest też dokładnie ustalić zakres usług.

Jeśli kierowałbyś się przy wycenie biura jego metrażem i wyceniał usługę mailowo bez wcześniejszych oględzin, to możesz źle wycenić usługę i nie zarobisz. Pamiętaj każde biuro jest inne i każdy klient ma inne wymagania. Czasami biuro 200 m2 będzie się sprzątać 2 godziny, a czasami na posprzątanie biura o tym samym metrażu będzie potrzeba 4-5 godzin.

Do kosztów należy również dodać środki czystości potrzebne do wykonania usługi, oraz paliwo potrzebne na dojazd do klienta.

Kiedy mamy już oszacowane koszty, to należy się zastanowić ile chcę zarobić na danym zleceniu. U mnie ok. 30 % kwoty, którą płaci klient, to zysk dla firmy. Zastanów się za jaką kwotę jesteś wstanie obsługiwać dane biuro, a kiedy już ustalisz zysk jaki Cię interesuje, to dodaj go do kosztów i wyjdzie kwota końcowa dla klienta.

Jak ja wyceniam sprzątanie biur?

Jeśli chodzi o mnie, to wyceniam jedną roboczogodzinę na poziomie 45 zł. netto. Czasami jak mi jest trudno oszacować ile czasu zajmie sprzątanie biur, to dodaję jakiś % rezerwy do tej kwoty.  Czasami doliczam również kosz dojazdu. Z kwoty 45 zł. koszt pracownika wynosi ok. 33 zł. Reszta to zysk dla firmy przed opodatkowaniem.

Dla przykładu opiszę jak wygląda sprzątanie biura, które ostatnio pozyskaliśmy do stałej obsługi.

Biuro o metrażu 217 m2 mieści się na 2 piętrach. Zakres sprzątania obejmuje sprzątanie wszystkich płaskich powierzchni, blatów i parapetów. Sprzątanie 2 aneksów kuchennych, 3 toalet, odkurzanie wykładzin, mycie przeszkleń. Sprzątanie odbywa się 1 x w tygodniu.

Biuro jest nowoczesne i zadbane. Bardzo przyjemnie się je sprząta. Biuro składa się z :

1 Piętro

Salki szkoleniowej
sprzątanie biura

Salonu połączonego z jadalnią i aneksem kuchennym
sprzątanie biura

Salki konferencyjnej
sprzątanie biur katowice

Długiego holu w kształcie litery L


Pomieszczenia z jednym miejscem do pracy i 2 toalet



2 Piętro
Salka konferencyjna

2 pokoje do pracy


Przedpokój

Toaleta

Aneks kuchenny


Firma we własnym zakresie zaopatruje się w środki higieniczne takie jak papier toaletowy, ręczniki papierowe czy mydło w płynie. Oferta nie obejmuje również mycia okien i tą usługę wyceniamy osobno.

Usługę sprzątania biur wyceniamy na 4 cykle sprzątające i jeśli chodzi o to konkretne biuro, to wyceniliśmy usługę na poziomie 720 zł. netto za 4 cykle. Czas potrzebny jednej osobie na wysprzątanie tego biura, to 3 godziny, a więc pracownik kosztuje nas ok. 400 zł.

W tym konkretnym przykładzie stawka za jedną roboczogodzinę wynosi sporo więcej bo 60 zł. Kwota 45 zł. to stawka, od której wychodzimy, ale jeśli jest mały metraż lub biuro rzadko sprzątane i tych godzin jest mało, to stawka rośnie.

Jeśli chodzi o pozyskiwanie stałych zleceń do obsługi, to w ten segment rynku uderzyłem dopiero w tym roku ( piszę o tym w tym art. ) i z moich 2 miesięcznych obserwacji mogę wnioskować, że dużo łatwiej pozyskać małego klienta np. sprzątanie biura 1 x w tygodniu o pow. do 250 m2, niż np. powierzchnie powyżej 500 m2 sprzątane codziennie.

Wynika, to chyba z faktu, że duży klient może sobie pozwolić na zatrudnienie osoby do sprzątania na cały etat i wyjdzie na tym finansowo lepiej niż jak by zatrudnił firmę zewnętrzną. Oczywiście, to nie jest regułą, ponieważ wiele dużych firm nie chce się bawić w stwarzanie dodatkowych etatów, tylko woli zlecić, to zadanie firmie sprzątającej, ale o takiego klienta trudniej powalczyć.

Z drugiej strony małe biura gdzie jest pracy na kilka godzin tygodniowo, zdają sobie sprawę, że nikomu nie będzie się chciało dojeżdżać do takiego biura i sprzątać za 50-60 zł. Tracić czas i pieniądze na dojazd do pracy za parę zł.

Dlatego takie małe firmy chętniej zatrudniają inne firmy sprzątające, ponieważ te obsługują wiele biur w okolicy i im się, to zwyczajnie opłaca.

Jedno takie biuro oczywiście nie zapewni jakiś dużych zysków, ale pozyskanie np. kilkunastu takich biur już tak. Dlatego uważam, że warto powalczyć również o takie mniejsze zlecenia.


Jedna odpowiedź
  1. Fajny artykuł dużo konkretnych informacji dla amatora w tej branży pozdrawiam i powodzenia

  2. Cześć
    Sorki ale nie bardzo rozumiem te wyliczenia. Mówisz że ponad 200m ogarnia jedna osoba w 3 h. Trzy łazienki pomieszczenie socjalne wykładziny i to wszystko w 3h. Mało realne według mnie. Podpowiedz jak to robisz bo mnie to by zajęło 3 godziny same łazienki. Poza tym koszt pracownika wychodzi 400 jak wcześniej mówiłeś że koszt to 33zł przy 45 na godz. Czyli rozumiem że koszt pracownika jest stały i nie zależy od stawki godzinowej dla klienta? CZyli miesięcznie z takiego biura masz 330 zł zysku a gdzie koszty podatek zus itp. Przy stawce 45zł to jakiś zarobek przy 4h ok 200zł.

  3. To bardzo ważne, aby systematycznie sprzątać i dezynfekować przestrzenie biurowe, w których na co dzień przebywa wiele osób. Ma to jeszcze większe znaczenie obecnie, w dobie pandemii.

  4. Cześć Robert. Jeśli sprzątałbyś same łazienki 3 godziny, to nie zarobiłbyś na chleb. Średnio przyjmuje się, że 1 osoba ogarnia 100 m2 w 1 godzinę. Przy odpowiednim systemie jest, to jak najbardziej możliwe, zwłaszcza jeżeli biuro jest sprzątane systematycznie.

    Oczywiście jest, to średnia, bo czasami na 100 m2 zejdzie więcej czasu niż w innym biurze na 300 m2, ale średnio można 100 m2 ogarniać w godzinę.

    Dla przykładu mamy biura 340 m2, które sprzątamy 2 x w tygodniu. Dwie osoby sprzątają to biuro w czasie jednej godziny i 15 minut. Obsługujemy, to biuro już 8 lat i są mega zadowoleni, a więc da się utrzymać czystość poświęcając tak mało czasu na sprzątanie jednego biura.

    Co do moich wyliczeń, to stawka 45 zł netto, to stawka, od której wychodzimy i czasami ceny są sporo wyższe. Faktem jednak jest, że sprzątanie biur, to są usługi niskomarżowe i na pojedynczych biurach nie wychodzi się jakoś mocno na plus, ale obsługując wiele biur mamy stały i nie mały dochód. My w biura poszliśmy od niedawna. Na dzień dzisiejszy obsługujemy 6 biur, na których zarabiamy ok. 5000 zł netto po opłaceniu ludzi. Mając kilkadziesiąt biur do obsługi robią się już fajne sumy. Trzeba budować sieć, a nie nastawiać się na duże zyski z pojedynczych usług.

  5. Warto sobie ułatwić sprzątanie, kupiłam nawet porządny płyn do myjki karcher także teraz mycie szyb i luster trwa o wiele krócej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *