, , ,

Czyszczenie i zabezpieczanie wykładzin PCV - Case Study

Czyszczenie i zabezpieczanie wykładzin PCV - Case Study

Czyszczenie wykładzin elastycznych takich jak PCV, linoleum, kauczuk, to rodzaj usług, na które jest bardzo duże zapotrzebowanie.Dzisiejsze, nowoczesne wykładziny elastyczne charakteryzują się bardzo atrakcyjnym wyglądem, jak i doskonałymi właściwościami użytkowymi.

Wykładziny elastyczne są bardzo funkcjonalne. Łatwo jest je utrzymać w czystości i odznaczają się dużą odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Do tego są łatwe i szybkie w montażu.

Wykładziny elastyczne ze względu na swoją funkcjonalność są często instalowane w takich obiektach jak: szkoły, urzędy, restauracje, galerie handlowe, hale sportowe, szpitale, gabinety lekarskie, itp.

Jest, to bardzo duży rynek, na którym można całkiem przyzwoicie zarobić. 


Czyszczenie i pielęgnacja posadzek elastycznych

Posadzki elastyczne, chociaż są bardzo odporne na uszkodzenia i łatwe w utrzymaniu czystości, to mimo wszystko wymagają co jakiś czas gruntownego czyszczenia przy użyciu odpowiednich maszyn. Aby przedłużyć żywotność posadzek elastycznych i ułatwić ich codzienne mycie, należy zabezpieczyć posadzkę powłokami polimerowymi.

Posadzka zabezpieczona polimerami jest chroniona przed zarysowaniami (np. piaskiem wnoszonym na butach) lub uszkodzeniami mechanicznymi. Taką posadzkę jest również o wiele łatwiej utrzymać w czystości. Zabezpieczona posadzka również prezentuje się dużo lepiej i może mieć właściwości antypoślizgowe.

Dobrze wyczyszczona i zabezpieczona wykładzina wymaga odpowiednich zabiegów pielęgnujących, aby zapewnić jak najdłużej estetyczny wygląd i chronić przed ponownym zabrudzeniem.

Do takich zabiegów należy między innymi regularne, bieżące czyszczenie posadzki na sucho, czyli jej zamiatanie i odkurzanie. Dzięki temu pozbędziemy się luźnych zabrudzeń, które rysują i zdzierają powłokę ochronną wykładziny. 

Posadzkę należy też systematycznie myć mopem na wilgotno z zastosowaniem odpowiedniej, dedykowanej chemii. Można też mycie posadzki wykonywać automatem szorująco -zbierającym (zwłaszcza jeśli są, to duże powierzchnie)


Gruntowne czyszczenie wykładzin elastycznych

W zależności od  tego, w jaki sposób personel dba o wykładzinę, oraz od stopnia, w jakim wykładzina jest eksploatowana, zależy to kiedy zachodzi potrzeba ponownego, gruntownego doczyszczania posadzki i jej zabezpieczenia nowymi warstwami polimeru.

W praktyce wygląda, to tak, że personel sprzątający w danej placówce często jest niewyedukowany lub ma złe nawyki przy sprzątaniu różnych powierzchni, wskutek czego wykładzina bardzo szybko staje się wytarta, szara i matowa. Im szybciej brudzi się wykładzina, tym częściej należy ją czyścić maszynowo i zabezpieczać nowymi warstwami polimerowymi.

Czasami bywa też tak, że wykładzina jest bardzo mocno eksploatowana i przynajmniej raz do roku wymaga powtórzenia takiego zabiegu.


Czyszczenie wykładziny PCV w gabinetach diagnozy i terapii dziecięcej.

Jedna z ostatnich usług, jaką wykonywaliśmy, to było czyszczenie i polimeryzacja wykładzin PCV w gabinetach terapii dziecięcej. Wykładzina nie była czyszczona od kilku lat, a zwykłe mycie mopem nie dawało już żadnych efektów.

Do wyczyszczenia było w sumie ok. 50 m2 powierzchni, na którą składało się trzy pokoje i hol. Powiem szczerze, że to była moja pierwsza tego typu usługa. Jak wiesz, na co dzień zajmuję się głównie czyszczeniem tapicerki, wykładzin i dywanów. Dodatkowo obsługujemy biura, sprzątamy domy po remontach i myjemy okna. Oczywiście na stronie internetowej mamy o wiele więcej usług i jeśli dzwoni klient z prośbą o wykonanie usługi, której na co dzień nie robimy, to zazwyczaj podejmujemy rękawice.

Jeśli chodzi o polimeryzację posadzek, to była moja pierwsza usługa. Myślałem, że w 2 osoby ogarniemy temat w pięć godzin i się przeliczyłem. Wykonanie tej usługi zajęło nam aż dziesięć godzin, ale wynikało, to głównie z faktu, że muszą być zachowane odstępy pomiędzy czyszczeniem posadzki a nakładaniem polimerów i odstępy pomiędzy nakładaniem poszczególnych warstw polimerów. 

Praca poszłaby dużo szybciej, gdyby nie fakt, że było bardzo mało miejsca i dużo gratów, które musieliśmy gdzieś upychać i przenosić z miejsca na miejsce. Nie było takich możliwości, aby wyczyścić całe 50 m2 i potem jednocześnie na całej powierzchni kłaść polimery. 


Wszystko musieliśmy robić etapami i podzielić pracę na konkretne pomieszczenia.

Jak przebiegało czyszczenie  i polimeryzacja posadzki PCV

Tak jak pisałem powyżej, pracę podzieliliśmy na etapy. Najpierw powynosiliśmy wszystkie meble i drobiazgi z dwóch pokoi na hol i przystąpiliśmy do czyszczenia tych dwóch pomieszczeń. Potem dokładnie odkurzyliśmy całą wykładzinę. Następnie rozrobiliśmy środek chemiczny, aby usunąć stare powłoki z posadki.

Środek naniosłem za pomocą mopa na posadzkę i utrzymywałem przez 20-30 minut wykładzinę odpowiednio namoczoną. Po tym czasie przystąpiłem do szorowania szorowarką. Samo czyszczenie zajęło mi kolejne 30 minut. Kiedy skończyłem czyszczenie, to za pomocą odkurzacza ściągnęliśmy wszystkie rozpuszczone zabrudzenia.

Całość na końcu przemyłem czystą wodą za pomocą mopa.

Po wyschnięciu posadzki nałożyłem za pomocą mopa pierwszą warstwę polimeru i zostawiłem go na 60 minut.

W tym czasie cały proces powtórzyliśmy w trzecim pokoju, który był umieszczony w drugiej części gabinetu. Po nałożeniu pierwszej warstwy wróciłem do dwóch poprzednich pokoi i położyłem drugą warstwę polimeru. Po odczekaniu 60 minut położyliśmy trzecią, ostatnią warstwę polimeru i zostawiłem do wyschnięcia. W tym czasie kończyłem trzeci pokój.

Kiedy w pokojach polimer wyschnął, przenieśliśmy wszystkie meble i drobne rzeczy, które znajdowały się w holu i przystąpiliśmy do odkurzania, czyszczenia, mycia i polimeryzacji wykładziny w holu.

Jedyne czego nie udało się pozbyć z holu, to duża kanapa i musieliśmy pracę w holu podzielić na 2 etapy, co znów wydłużyło czas pracy. Jeśli chodzi o efekt końcowy, to jestem zadowolony, ale najważniejsze, że mega zadowolony był klient.

A o to kilka zdjęć z wykonanej usługi. 








Ponieważ było, to pierwsze moje tego typu zlecenie, to potraktowałem je jak kolejne zdobyte doświadczenie, dzięki któremu w przyszłości będę mógł wykonywać pracę szybciej i sprawniej, ale co najważniejsze łatwiej będzie mi oszacować orientacyjny czas pracy i wycenić usługę.

Sprzęt i akcesoria użyte do wykonania usługi

Do wykonania usługi użyliśmy następującego sprzęt:

  • odkurzacz na sucho Viper
  • szorowarka jednotarczowa Orbot Vibe
  • odkurzacz na mokro Sabrina firmy Santoemma
  • pad do szorowarki brązowy
  • ręczna packa i pad brązowy
  • mop z mikrofibry

Chemia, jakiej użyliśmy, to:

  • Li-Ex firmy Kiehl. Specjalny płyn do mycia gruntownego 
  • Thermodur – diamant firmy Kiehl. Środek do zabezpieczania posadzek.

    Jak wyceniłem czyszczenie wykładziny PCV?

Jeśli chodzi o wycenę tej konkretnej usługi, to miałem dylemat jak do tego podejść. Nie wiedziałem jeszcze, jakie będę ponosił koszty, ile czasu zajmie mi wykonanie tej usługi i ile klienci są gotowi płacić za tego rodzaju usługi.

Inaczej się wycenia powierzchnie 300, 500, 1000 m2 i inaczej powierzchnie 50 m2. Zerknąłem na cenniki konkurencji. Kalkulator na jednej ze stron wyliczył mi stawkę 350 zł za wykonanie takiej usługi. Po głębszych poszukiwaniach wyszło mi, że firmy biorą między 12, a 15 zł za m2.

Przy takich cennikach powinienem policzyć między 600, a 750 zł netto za wykonanie usługi.

Pomyślałem sobie, że to żadna rewelacja, a pracy całkiem sporo. Na czyszczeniu tapicerki wychodzę za 8 godzin pracy między 1000, a 1800 zł, a więc postanowiłem wycenić usługę na dużo wyższym poziomie.

Wyczyszczenie tej wykładziny oraz jej zabezpieczenie wyceniłem na kwotę 1200 zł netto. Klientka bez problemu przystała na taką kwotę, a wyszło prawie 25 zł netto za m2.

Koszty, jakie poniosłem, to 300 zł środki i pady, oraz prowizja dla syna.


Czy to dużo, czy mało?


Osobiście uważam, że za wykonywanie usługi tak małych powierzchni i poruszanie się w ciasnych, pełnych mebli i innych klamorów pomieszczeniach należy wyceniać na odpowiednio wysokim poziomie. Dlatego obiecałem sobie, że następnym razem policzę jeszcze więcej za taką usługę.

Dałem wpis na Facebooka i nie minęło kilka dni, jak zgłosił się do mnie kolejny klient z prośbą o wykonanie takiej samej usługi. Tym razem chodzi o gabinety dentystyczne, gdzie również jest sporo sprzętu, którego nie można się pozbyć z pomieszczenia i jest sporo zabawy z manewrowaniem pomiędzy sprzętem i meblami.

Powierzchnia do czyszczenia, to 60 m2. Usługę wyceniłem na 2000 zł netto i klient zgodził się bez mrugnięcia okiem. Oczywiście porobię zdjęcia i napiszę artykuł o tym zleceniu w przyszłym tygodniu.

Uważam, że przy takich stawkach usługi stają się dość opłacalne i warto docierać do tego segmentu klientów.

Przy dużych odkrytych powierzchniach rzędu kilkaset m2 praca idzie dużo szybciej i można dać mniejszą stawkę, bo nadgoni się metrami. Tak więc na pewno będę pozyskiwać klientów na tego rodzaju usługi i rozwijać się również na tym rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *